• 1398/08/08 - 10:03
  • تعداد بازدید: 1647
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه

پاسخ به مطلب منتشر شده در یک خبرگزاری با عنوان' پشت‌پرده ۵ تصمیم مشکوک برای تسهیل ضوابط بهداشتی واردات گوشت'

در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان“ پشت‌پرده ۵ تصمیم مشکوک برای تسهیل ضوابط بهداشتی واردات گوشت/ سلامت مردم در معرض تهدید؟' که از سوی خبرنگار محترم سرویس اقتصادی خبرگزاری تسنیم آن رسانه منتشر شده است، روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور لازم می داند حسب قانون مطبوعات و همچنین احترام به خوانندگان معزز آن خبرگزاری، مطالب مشروح زیر را جهت تنویر افکار عمومی ایفاد ‌می کند

به نام خداوند بخشنده مهربان

با سلام و احترام،

در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان“ پشت‌پرده ۵ تصمیم مشکوک برای تسهیل ضوابط بهداشتی واردات گوشت/ سلامت مردم در معرض تهدید؟' که از سوی خبرنگار محترم سرویس اقتصادی خبرگزاری تسنیم آن رسانه منتشر شده است، روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور لازم می داند حسب قانون مطبوعات و همچنین احترام به خوانندگان معزز آن خبرگزاری، مطالب مشروح زیر را جهت تنویر افکار عمومی ایفاد ‌میکند:

1- ما اعتقاد داریم که دانستن حق مردم است و انتقاد از هر نوعی ولو با تندترین لحن و توهین و افترا را برای خود فرصتی برای شفاف سازی و روشنگری برنامه های موفق خود می دانیم، بعضی اوقات انسان بدون هیچ هزینه ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در زیر ذره‌بین سیستم‌های خاص قرار می‌گیرد و این خود نعمتی است برای کسانی که برای خدا و مردم خدا کار می‌کنند تا بدون ریا محتوای اعمال خود را معرفی کنند. ما می‌دانیم هر شخصی در هر رده ای و هر مقامی حق دارد اظهارنظر و انتقاد بکند، خواه خیرخواهانه باشد، خواه از زاویه ای دیگر! ما در رابطه با رفتارهای دامپزشکی در سازمان دامپزشکی تمامی فرآیندهای خود را الگوریتمی و با داشتن 2 ویژگی (مصداق محوری و رفرانس محوری) با مشارکت بخش خصوصی و کمیته‌های تخصصی طراحی و عملیاتی کرده ایم . ما بر خود می‌بالیم که با وجود همه بد اخلاقی‌ها و تهمت‌ها بزرگترین بحران بهداشت دام کشور را مهار و مدیریت کردیم و با عبور از بحران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بدنبال مدیریت و اجرای موارد و برنامه های مهم دیگری از جمله اجرای برنامه ملی کاهش سالمونلا در کشور هستیم.

2- نامه ابلاغی وزیر محترم جهاد کشاورزی در رابطه با تغییر نحوه نظارت بهداشتی به استناد بررسی‌های میدانی بعمل آمده توسط سازمان‌ها و نهادهای نظارتی، مبانی حقوقی، مصداقی و رفتارهای بین المللی بعمل آمده و بویژه ورود نهاد های نظارتی مبنی بر غیر قانونی بودن اعزام به کشورهای صادر کننده گوشت قرمز صورت پذیرفته است. ورود نهاد های نظارتی مبنی بر غیرقانونی بودن اعزام کارشناس از سال 1390 خورشیدی آغاز گردیده است.

3- امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که نسبت به چند دهه قبل در حوزه‌های کنترل بیماری‌های حیوانی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و سلامت مواد غذایی و تجارت کالاهای مرتبط با دامپزشکی فرآیندها کاملا متفاوت شده است و خیلی از کشورها به درجه ای از سطح مهار بیماری ها و سلامت مواد غذایی رسیده اند که خیلی متفاوت از گذشته است . امروزه برای تایید یک کشور برای مجاز بودن برای صادرات گوشت و سایر فرآورده‌های خام دامی فرآیند و مقرراتی وجود دارد که در گذشته به این شکل وجود نداشته است؛ ازجمله مصوبات و دستورالعمل‌ها به شماره‌های Regulation (EC) No 853/2004 و Council Directive 96/23/EC، Regulation (EC) No 2160/2003 را می‌توان نام برد. اینکه ما بر اساس یک فرم و یا یک چک لیست در یک دوره چند روزه کشوری را اعم از افغانستان، پاکستان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مغولستان و قزاقستان و ارمنستان را تایید کنیم گذشته است؛ لذا لازم بوده است تا این فرآیندها به دلیل آنکه قواعد در دنیا تغییر کرده است، بروزرسانی شود. امروزه کشوری که برنامه ملی کنترلی باقیمانده ، برنامه مشخص تایید یک واحد و برنامه ملی کنترل سالمونلا نداشته باشد، عملا نمی‌تواند به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشد و ادعا کند که محصول تولیدی داخلی‌اش دارای استاندارد بهداشتی بین المللی است. رفتارهای ما برای تضمین سلامت مواد غذایی نباید متضاد و متفاوت با رفتارهای ساری و جاری در کل جهان باشد . وقتی که فرآیند از مزرعه تا سفره مطرح می‌شود چیزی بنام تمرکز روی محصول نهایی به تنهایی وجود خارجی ندارد . امروزه در جهان بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی فرآیند بر مبنای 'سطح مخاطره' صورت می‌پذیرد.

4- در برهه ای از زمان ( در اوایل انقلاب) حتی ذابحین از جمهوری اسلامی برای واردات گوشت قرمز اعزام می‌شدند، اما بدلیل بروز مشکلات متعدد و ورود وزارت امورخارجه، اعزام این گروه متوقف گردید و پذیرفته شد از ذابحین مسلمان مقیم بجای ذابحین ایرانی اعزامی استفاده شود.

5- تا قبل از سال 1380 خورشیدی که واردات گوشت توسط دولت صورت می‌پذیرفت شرکت پشتیبانی امور دام ( شرکت گوشت کشور) برای کنترل کیفی گوشت قرمز و گوشت مرغ نیروهای کارشناس خود را اعزام می‌کرد که پس از واگذاری واردات به بخش خصوصی، اعزام این گروه متوقف گردید و خود بخش خصوصی این کار را انجام می‌دادند و کارشناسان و سایر رده‌های دامپزشکی هم همزمان اعزام می‌شدند و حق ماموریت خود را از دولت دریافت می‌کردند.

6- از زمان خروج دولت از تصدی‌گری، واردات گوشت ( قرمز سفید) و سپردن آن به بخش خصوصی اعزام کارشناسان سازمان دامپزشکی کج دار و مریز ادامه یافت با این تفاوت که کلیه هزینه‌های اعزام( حق غذا، حق ماموریت و اسکان) که قبلا توسط دولت ( شرکت گوشت) پرداخت می‌گردید بدون هیچ‌گونه تصمیم قانونی توسط بخش خصوصی‌ پرداخت می‌گردیده است.

7- از ابتدای اعزام ناظر بهداشتی، کلیه رده‌های دامپزشکی اعم از مراقب دام، کاردان، تکنسین و کارشناس کشتارگاهی هم علاوه بر دامپزشکان اعزام می شدند، اما در برهه ای از زمان بدلیل اتفاقات نامیمونی که افتاد، به دستور وزیر وقت جهاد سازندگی سابق ( جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا) اعزام سایر رده‌ها ممنوع شد و با وجود بالا بودن شایستگی اغلب بازرسان کشتارگاهی نسبت به دامپزشکان غیرکشتارگاهی، از این چرخه حذف گردیدند.

8- در حال حاضر نحوه نظارت بهداشتی بر محموله‌های گوشت وارداتی بر مبنای پروتکلهای دو و چند جانبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و در حال گذر صورت می‌پذیرد که در برگیرنده سیستمهای نظارتی مرجع ذی‌صلاح کشور مبداء است و به‌هیچ‌وجه نظارت بهداشتی بر محموله‌های وارداتی متوقف نشده بلکه سختگیرانه تر، دقیق‌تر و حرفه ای تر شده است و مبنای آن اسناد بالا دستی بین‌المللی بهداشت دام و سلامت مواد غذایی هستند و در آینده نیز مطابق با استانداردهای بین المللی بر اساس مصوبات و دستورالعملها به شماره‌های Regulation (EC) No 853/2004 و Council Directive 96/23/EC، Regulation (EC) No 2160/2003 عمل خواهد شد و نظارتهایی با عنوان ممیزی سیستمهای بازرسی مرجع ذیصلاح کشور صادرکننده هم صورت خواهد پذیرفت.

9- بر اساس پروتکلهای جدید حاکم بر کشورهای توسعه یافته و درحال‌ توسعه اعم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیوزلند، اعزام ناظر بهداشتی دخالت در سیستم بازرسی دانسته می‌شود و آنها حاضر نیستند نیروی اعزامی ما را در سیستم تعریف شده خود بگنجانند و بر اساس همکاری‌های دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا در سطوح بالا و تخصصی کشور، تصمیم بر این گرفته شد که برای تجارت کالاهای مرتبط با کشاورزی هر دو طرف از ساز وکار یکسانی برای نظارت بهداشتی پیروی کنند. صادرات فرآورده های خام دامی ( میگو، روده ) و صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی از ایران به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از همین فرآیند تبعیت می‌کنند. تفاهم نامه بهداشت دام ایران و روسیه و تفاهم نامه بهداشت دام ایران و نیوزلند که در زمان آقای دکتر مهدی خلج ( رییس سابق سازمان دامپزشکی کشور) بر این مبنا ( به درستی) امضا و در سطح وزارت امورخارجه مبادله شده است نیز بر همین منوال بوده و با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی برالحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک نظارتهای بهداشتی برای 5 کشور عضو (روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، ارمنستان و بلاروس) بر اساس فرآیندهای حاکم بر این اتحادیه صورت خواهد پذیرفت و فرآیند های قبلی متوقف خواهد شد. 10- در سیستم قبلی کلیه مسئولیتهای عدم انطباق محموله‌های وارداتی به عهده دولت ( سازمان دامپزشکی کشور) بود و چندین بار در مراجع قضایی کشور، خسارات ناشی از عدم انطباق محموله‌های وارادتی را متوجه سازمان دامپزشکی کشور کردند و ضمن محکوم کردن سازمان دامپزشکی کشور از حساب مالی سازمان دامپزشکی کشور به وارد کنندگان خسارت پرداخت گردید.

11- در سیستم نظارت بهداشتی جدید بر محموله‌های وارداتی علاوه بر اینکه نظارت‌های بهداشتی متوقف نشده است، بلکه بر اساس فرآیند بین المللی در حال انجام است و مسئولیت عدم انطباق در مبادی ورودی هوایی، دریای و زمینی متوجه مرجع ذیصلاح کشور صادر کننده و وارد کننده است.

12- بر اساس پروتکلهای جدید در مبادی ورودی، کنترلهای لازم بر اساس اصول حاکم بر BIP صورت می پذیرد و برای نخستین بار برنامه رصد و پایش برای آنها طراحی و عملیاتی شده است .

13- تقسیم‌بندی کشورها به 3 گروه بر مبنای Risk based categorization inspection system صورت پذیرفته، بنحوی که بعد از اجرای این پروتکلها محموله های وارداتی از کشورهای گروه یک نسبت به زمانی که نیرو اعزام می‌شد بمراتب از هر نظر بهتر انجام می پذیرد. 14- خیلی از کشورهایی که سازمان دامپزشکی کشور از بیش از 10 سال قبل برای واردات گوشت قرمز تایید کرده است، بر اساس شرایط کشور و مبنای مدیریت مخاطرات صورت پذیرفته است.

15- در رابطه با نشانه گذاری محموله های وارداتی، مرجع ذیصلاح کشور صادرکننده و واردکننده مسئول سلامت محموله هستند و سازمان دامپزشکی کشور در مبادی ورودی و در زمان عرضه تا مصرف در صورتی که عدم انطباق را در برنامه رصد و پایش خود پیدا کند بعنوان ناظر ورود و برخوردهای لازم از Recal گرفته و حتی معدوم سازی را عملیاتی می‌کند و کشور و کشتارگاه مبداء را نیز در فهرست سیاه قرار خواهد داد و در این زمینه دستورالعمل رصد و پایش با استفاده از اسناد بالادستی بین المللی ، نقطه نظرات استانها و پس از طی کل مراحل ابلاغ و در حال اجرا است و به همین خاطر بر نشانه محموله بایستی Importer is liable for product safety قید گردد و این امری کاملا درست و مرسوم در جهان است. رجوع به دستورالعملهای جدید دنیا نشان می دهد که در هیچ کشوری مسئولیت عدم انطباق، بعهده مرجع ذیصلاح کشور وارد کننده نیست.

16- در خصوص زمان تولید تا زمان بارگیری قبلا بدون هیچ مصداق بهداشتی و صرفا بر اساس یک فرآیند تجاری که در سازمان دامپزشکی کشور هم مصطلح شده بود قید می شد که پس از تولید محموله ظرف مدت 60 روز بایستی بارگیری و حمل شود که بدلیل مشکلات انتقال پول و تصمیماتی که در رده‌های بالای ممکلت برای مدیریت اقتصادی کشور صورت پذیرفت، تغییراتی در این زمینه‌ها اتخاذ گردید. در گذشته محموله‌‎های وارداتی در زمان ترخیص بایستی حداقل 60 درصد عمر ماندگاری داشته باشند که بدلایل تحریم این موضوعات هم تغییر کرد و هیچ مشکلی از دیدگاه بهداشتی برای این موارد وجود ندارد.

17- در رابطه با پروتکل بهداشتی فی‌مابین سازمان دامپزشکی کشور ایران و مرجع ذیصلاح کشور برزیل که عمده صادرکننده گوشت گاو در سطح جهان و جمهوری اسلامی ایران است نیز ما سالیان متمادی بدون داشتن پروتکل بهداشتی از کشور برزیل گوشت وارد می‌کردیم و نیروهای ناظر اعزامی ما هیچ ارتباطی با مرجع ذیصلاح کشور برزیل در زمان ماموریت نداشتند و حتی در سطح کاغذ هم به مرجع ذیصلاح برزیل معرفی نمی شدند. علت نبود پروتکل بهداشتی بین ایران و برزیل هم خود داستانی طولانی دارد اما از بیش از یک سال قبل سازمان دامپزشکی کشور با مرجع ذیصلاح کشور برزیل از مسیر وزارت امورخارجه وارد مذاکره شد و پس از طی مراحل مختلف و تصمیمات کمیته تخصصی دفاتر 1- دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی، 2- دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و سلامت مواد غذایی3- دفتر قرنطینه و امنیت زیستی 4- دفتر سازمانهای تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل، پروتکل بهداشتی فی‌مابین رد و بدل و نهایی گردید و از مسیر وزارت امور خارجه بطور رسمی مبادله گردید .

18- در رابطه با پروتکل بهداشتی با برزیل چند نکته یادآوری می‌شود: در مذاکرات دو جانبه همیشه بایستی بر اساس اسناد بالا دستی بهداشتی بین المللی ( کتب کد سازمان جهانی بهداشت دام، قانون بین المللی غذا یا کدکس الیمانتاریوس و مصوبات شورایی اتحادیه اروپا) و وضعیت بهداشتی کشورهای طرف مذاکره، وارد مذاکره شد و اینطور نیست که ما هر چه بخواهیم آنها قبول کنند. اصولا در این موارد ما متقاضی بودیم و هستیم که البته امید است در آینده به نقطه ای برسیم که به واردات گوشت قرمز نیاز نداشته باشیم. برای تدوین پروتکل از جمله بیماری جنون گاوی موارد متعددی وجود دارد که کشورها از نظر وضعیت بیماری جنون گاوی به 3 دسته تقسیم می‌شوند: 1- کشورهای با وضعیت بیماری جنون گاوی قابل اغماض ( Negligible ) که در این کشورها چیزی بنام بافت مخاطره‌آمیز خاص (SRM )مرتبط با جنون گاوی وجود ندارد و مبحثی بنام بهداشت و محدویت سن وجود ندارد کشور برزیل دراین گروه قرار دارد و سند ارزیابی میدانی انجام گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت دام بر روی وب سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده و قابل دسترس است و تنها مرجع ذیصلاح برای این موضوع سازمان جهانی بهداشت دام است و لاغیر. در پروتکل مبادله شده حداکثر سن شش دندانه است یعنی سن بین 30 تا 42 ماهه. 2- کشورهای با وضعیت کنترل شده جنون گاوی مثل بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در رابطه با سن دام کشتاری و برخورد با بافتهای مخاطره آمیز خاص (SRM ) ملاحظاتی و محدودیتهایی وجود دارد و بایستی رعایت شود. 3- کشورهایی که جنون گاوی در آنها کنترل نشده است و هیچ برنامه ای برای رصد و پایش و اقدام متعاقب برخورد وجود ندارد؛ مثل کشور ما که حتی اجازه صادرات روده گاوی را به ما هم نمی‌دهند و ملاحظات سخت و جدی برای تجارت با این کشورها برای تجارت دام زنده و فرآورده های آنها وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در آیندهی نزدیک چند ساله برنامه ملی بیماری جنون گاوی را در کشور طراحی و عملیاتی کنیم.

19- کشور برزیل دارای برنامه ملی کنترل باقیمانده ها برای گوشت گاو از مزرعه تا کشتارگاه متناسب با مصوبه شورایی اتحادیه اروپا بشماره 96/23/ec را دارد اما ما هنوز چنین برنامه ای را صرفا برای میگوی پرورشی آن هم با کمک آزمایشگاههای اروپا داریم و برای هیچ محصول و فرآورده مرتبط با دامپزشکی در حال حاضر چنین برنامه ای نداریم و از سال گذشته برنامه‌ریزی شده که در صورت اعتبار بخشی آزمایشگاههای کشور، ما هم وارد این مسیر بشویم تا شاید در 10 سال آینده بتوانیم آن را بطور رسمی و بین المللی عملیاتی کنیم.

20- در رابطه با جنس دام نیز نکته قابل توجه این است که گله‎‌های چند هزارتایی پرورش یافته در مرتع که صرفا برای کشتار پرورش داده می‌شوند دارای درصدی جنس ماده هستند که برای زادآوری از آنها استفاده نمی‌شود و هیچ تفاوتی با جنس نر ندارند بعضا در کشورها بخاطر ترد بودن و ذائقه، صرفا جنس ماده پرواری کشتار و خریداری می کنند و هیچ منعی از نظر بهداشتی برای دامهای پروار شده جنس ماده وجود ندارد. 21- گاو از نظر طبقه‌بندی به 3 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: کشتاری ( Slaughter )، پرواری (Feeder ) و مولّد ( Breeder ). هیچ نقطه جهان دام مولد را برای کشتار به کشتارگاه نمی‌فرستند. در واحدهای صنعتی دامهای مولد سالانه بین 20 تا 30 درصد بنا به دلایل سخت زایی، مشکلات پستانی و ویژگیهای نامناسب حذف و دامهای مولد دارای ویژگیهای مطلوب جایگزین می‌شوند . دامهای حذفی واحدهای داشتی در هیچ کشور جهان برای صادرات کشتار نمی‌شوند و در کشور برزیل صادرات دام مولد حذفی کشتاری هم ممنوع است که در کشور ما هم همینطور هست . این دامهای مولد حذفی کشتار و به مصرف داخلی می‎‌رسند در کشورهای صادرکننده صادرات دامهای حذفی مولد ممنوع و صرفا برای مصرف داخلی کشتار می‌شوند. ضمنا قیمت گوشت می‌تواند تابعی از عوامل مختلف باشد تا جایی که از گوشت کیلویی 40 پوند تا گوشت 8 پوندی در کشوری مثل انگلستان قابل عرضه است. اصولا برای کشورهای گروه قابل اغماض، محدودیتی برای سن این دامها وجود ندارد.

22- در رابطه با گزارش وزارت امور خارجه که قاعدتا بایستی نامه محرمانه تلقی گردد اینکه چه شخصی با چه هدفی اقدام به انتشار این نامه محرمانه کرده، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم: a. نشستهایی که در این زمینه توسط سفارت ما در کشور برزیل با طرف برزیلی صورت پذیرفته به سازمان دامپزشکی کشور منتقل شده و تمامی موضوعات مبادله شده مدنظر سازمان دامپزشکی کشور بوده و طرف برزیلی بعنوان اعتراض در رابطه با محدویت سنی مطرح کرده که دامپزشکی ایران دامهای با حداکثر 4 دندان را مطرح کرده که غیر بهداشتی و غیر مصداقی است و از سفیر ما خواسته بود که این موضوع مدنظر سازمان دامپزشکی کشور قرار گیرد. شایان ذکر است مکاتبات وزارت امورخارجه نبایستی توسط عده ای ناآگاه ابزار انتقام گیریها شده و برای اغراض شخصی مورد استفاده ابزاری قرار گیرد. پروتکل بهداشتی دامپزشکی با اطلاع و هماهنگی وزارت امورخارجه صورت پذیرفته و جا دارد از تلاشها و پیگیریهای مجّدانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل تقدیر و تشکر گردد .

23- در رابطه با اقدام متعاقب عدم انطباق محموله‌های وارداتی ذکر این نکته ضروری است که واردات گوشت تازه ( باصطلاح گوشت گرم) با توجه به محدودیت زمانی عمر ماندگاری نوع نمونه برداری و برخورد به صورتی است که با توجه به محدودیت عمر ماندگاری برای انتظار نتایج آزمایشگاهی فرصت باقی نمی‌ماند و بصورت تصادفی از هر 5 محموله تصادفی نمونه برداری و در صورت عدم انطباق مطابق جدول برخورد می‌شود. در داخل کشور ما نیز تایید و عرضه محموله‌های گوشت گاو و گوسفند و بز و گاومیش و طیور صرفا براساس پروتکلهای بازرسی کشتارگاهی صورت گرفته و بر اساس نتایج آزمایشگاهی صورت نمی‌پذیرد . در کشورهای توسعه یافته نیز که دارای برنامه GHP در کشتارگاههای دام خود هستند، بصورت ادواری در کشتارگاه بر اساس مقررات شورایی بشماره 2073/2005/ec نمونه برداری و نتایج آزمایشگاهی ملاک برای بهبود فرآیند کشتار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان توصیه می‌گردد کل سند تحت عنوان رصد و پایش رخدادهای بهداشتی برای واردات گوشت تازه که در یک فرآیند علمی، دقیقی و کارشناسی و برمبنای اسناد بین المللی از جمله مصوبات شورایی اتحادیه اروپا تهیه شده است و جزو افتخارات دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و سازمان دامپزشکی کشور است و هم اکنون بر روی وب‌سایت سازمان دامپزشکی کشور نیز قابل دسترس است مطالعه نمایید. البته انتشار این جدول بدون توجه به اصل سند ممکن است به تنهایی نزد افکار عمومی ایجاد شائبه کند که بر اساس تصمیات سطح بالای کشور باید با افرادی که دانسته یا نادانسته باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند بطور جدّ برخورد قاطع و جدی صورت پذیرد. لذا پیشنهاد می‌گردد کل سند که بسیار سختگیرانه‌تر از حتی کشورهای اروپایی طراحی و عملیاتی شده است، مورد مطالعه قرار گیرد. 24- در رابطه با بیماری سالمونلا نیز چند نکته لازم به یادآوری ماست. a. متاسفانه تا اردیبهشت سال 1397 خورشیدی در ایران برنامه ای بنام برنامه ملی کاهش کنترل سالمونلا وجود نداشته و براساس جدول صفحه 10 دستورالعمل اجرایی نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اقداماتی انجام می‌گرفته که نه مصداق در سطح جهان داشته و نه رفرانس. در راستای اجرای این مهم پس از فراخوان در اردیبشهت سال 1397 و تشکیل کمیته ملی مشورتی کنترل سالمونلا کشور با استفاده از اساتید برتر دانشگاههای کشور و برگزاری دوره آموزشی بین‌المللی در سازمان برنامه ملی کاهش سالمونلا طراحی و ابلاغ گردیده که امیدوارم در قالب این برنامه میزان آلودگی گوشت مرغ، گوشت قرمز ما طی یک دوره زمانی 5 تا 10 ساله از وضعیت غیرقابل قبول فعلی، به سطح زیر 20 درصد برسد و در عین ارتقاء سلامت مواد غذایی، امکان دسترسی محصولات ایرانی به بازارهای منطقه اوراسیا فراهم شود.

25- در رابطه با سازمان پدافند غیر عامل نیز رابطه تنگاتنگی بین این سازمان و سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با سلامت موارد غذایی و رصد و پایش و پیشگیری کنترل و مهار رخدادهای بهداشتی وجود داشته و دارد که ضمن احترام به تمامی هشدارهای پدافند غیر عامل، رفتارهای این سازمان تخصصی، پدافنی، مصداق و رفرانس‌محور بوده و افتخار داریم که خود را همراه و سرباز پدافند غیرعامل کشور جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. . .

  • گروه خبری: اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 245409
کلمات کلیدی

نظرات

Comments Counts : 0

Leave a Comments

لینک کوتاه